Teaser: Er det kræft, doktor?

Show notes

Uspecifikke symptomer er velkendte hos den praktiserende læge, noget der ses i almen praksis hver eneste dag. Nogle gange viser de sig at være tegn på kræft.

Denne podcastserie er lavet for at sætte fokus på tidlig opsporing af kræft, når uspecifikke symptomer er udgangspunktet. Du kan høre om symptomer, henvisninger, diagnostiske pakkeforløb, ulighed og tovholderrollen.

Alle episoder bliver tilgængelig inden længe her på kanalen.

Show transcript

00:00:06: Det er ikke altid symptomerne på kraft, giver sig selv.

00:00:10: Langt de fleste gange begynder det hos den praktiserende læge – men hvad gør man som lægen og patienten har uspecifikke symptomer?

00:00:18: Og det kan være svært at få hånd om!

00:00:20: Er det Kraftdoktor?

00:00:22: Er en podcast der med rod i forskning og med blikket på hverdag ind i Almen Praxis ser på, hvordan vi i Danmark kan blive endnu bedre til tidlig opsporing af kraft Podcasten er produceret af kraftens bekæmpelse oplevet til med midlerafsat med kraftplan fem.

00:00:41: Serien tager fat på nogen af de centrale emner og problemstillinger, den praktiserende læge møder i det daglige arbejde i konsultationen

00:00:49: Du kan

00:00:50: høre Dårlig Appel fortælle om symptomer som oftest er begyndelsen på et passionforløg

00:00:55: Det kan være lige fra træthed, utepassehed, ubehag til syngeligt blodet urine

00:01:02: eksempelvis I serien ser vi også på henvisninger og Jesper Lykkegaard fortæller om det faktum, at der er en markant stigning i afvistet henvisningen.

00:01:12: Igen er det jo vigtigst.

00:01:13: Jeg ser på omfanget, at vi er op omkring over tohundrede tusind henvisningar om året, der bliver afvidst.

00:01:20: Uspecifikke symptomer er hyppigt forkommende, og derfor kan du også høre igen Søndergård fortælle om diagnostiske

00:01:27: pakkeforløb?

00:01:27: Jeg skal sinde rigtig mange af dem i de her pakke forløbet, men hvor mange?

00:01:30: Det ved jeg ikke.

00:01:31: Det tror jeg, der er nogen, der ved.

00:01:33: Men det er det, der har været som.

00:01:33: Det er dem, hvor jeg har en megafornemmelse om at det her kan være alvorligt.

00:01:37: Dem skal jeg lov at se den alle sammen.

00:01:38: Du får også mere vidende om ulighed og mården Sødmand fortæller om hvordan du sputter den?

00:01:43: Det er mere noget med fraktorer, der spiller hinanden stærkere end de ville have været – – og hvor det ofte er nogle

00:01:49: andre ting, end

00:01:50: man måske lige lærer ham.

00:01:52: Man skal sige, at det er medie- og politiske billede af geografisk

00:01:57: mulighed.

00:01:57: Den nye sundhedsreform giver den praktiserende læge rollen som toghåller – – og det fortæller Jens Søndergård også mere om.

00:02:04: Det er svært at vide, hvad man skal gøre, hvordan man har forledet siger.

00:02:08: Der har man behov for en sundhetsfaglig person, som kender én.

00:02:11: Projektet er blevet til med midler.

00:02:13: Afsat med kraftplan fem og er udviklet og kvalitetssikret med inddravelse af eksternes samarbejdspartner herunder vidt.

00:02:21: Nætværk for viden og kompetencer i Almenpraxis.

00:02:25: Er det kraft, dokter kommer snart her på kanalen?

00:02:28: Vi håber du vil lytte med!

New comment

Your name or nickname, will be shown publicly
At least 10 characters long
By submitting your comment you agree that the content of the field "Name or nickname" will be stored and shown publicly next to your comment. Using your real name is optional.